Czech POINT
Český Podací Ověřovací Informační Národní Terminál, tedy Czech POINT je projektem, jehož cílem je zredukovat přílišnou byrokracii ve vztahu občan – veřejná správa. V současnosti musí občan často navštívit několik úřadů k vyřízení jednoho problému. Czech POINT slouží jako asistované místo výkonu veřejné správy, umožňující komunikaci se státem prostřednictvím jednoho místa tak, aby "obíhala data ne občan".
Cílem projektu Czech POINT je vytvořit garantovanou službu pro komunikaci se státem prostřednictvím jednoho univerzálního místa, kde je možné získat a ověřit data z veřejných i neveřejných informačních systémů veřejné správy, úředně ověřit dokumenty a listiny, převést písemné dokumenty do elektronické podoby a naopak, získat informace o průběhu správních řízení ve vztahu k občanovi a podat podání pro zahájení řízení správních orgánů. Jde tedy o maximální využití údajů ve vlastnictví státu tak, aby byly minimalizovány požadavky na občany.
Systém Czech POINT poskytuje pro veřejnost celou řadu služeb
- výpisy z informačních systémů veřejné správy či základních registrů
- podání vůči státní správě
- konverze dokumentů v listinné podobě do dokumentu obsaženého v datové zprávě nebo datovém souboru a naopak
- založení a správa datové schránky
- a další...
Tyto služby jsou poskytovány na tzv. kontaktních místech veřejné správy, která jsou opatřena modrým logem Czech POINT. Kontaktními místy veřejné správy jsou notáři, krajské úřady, obecní úřady, úřady městských částí nebo městských obvodů, ale také zastupitelské úřady (velvyslanectví) v zahraničí. Kontaktní místa provozuje rovněž Česká pošta, Hospodářská komora a také banky, kterým Ministerstvo vnitra udělilo autorizaci.
Služby Czech POINT pro veřejnost lze obecně rozdělit do těchto kategorií
- výpisy z informačních systémů veřejné správy
- vydání ověřeného výstupu ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů
- výpis elektronických receptů
- výpis z bodového hodnocení řidiče
- výpis z insolvenčního rejstříku
- výpis z Katastru nemovitostí
- výpis z Rejstříku trestů
- výpis z Rejstříku trestů právnické osoby
- výpis z Veřejných rejstříků
- výpis z Živnostenského rejstříku
- podání vůči státní správě
- podání do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH
- přijetí podání podle živnostenského zákona (§ 72)
- základní registry
- výpis údajů z registru obyvatel (ROB) – neveřejný
- výpis údajů z registru osob (ROS) – neveřejný
- veřejný výpis údajů z registrů osob (ROS)
- výpis o využití údajů z registru obyvatel (ROB)
- výpis o využití údajů z registru osob (ROS)
- žádost o změnu údajů v registru obyvatel
- žádost o změnu v registru osob
- žádost o poskytování údajů třetí osobě
- datové schránky
- žádost o zřízení datové schránky
- žádost o znepřístupnění datové schránky, která byla zřízena na žádost
- žádost o opětovné zpřístupnění datové schránky
- podání žádosti o zneplatnění přístupových údajů do datové schránky a vydání nových
- vyřízení reklamace obdržení přístupových údajů a vydání nových
- přidání pověřené osoby k přístupu do datové schránky
- zneplatnění přístupových údajů pověřené osoby (zrušení osoby)
- povolení PO/PFO/FO dodávání dokumentů od PO/PFO/FO
- zrušení PO/PFO/FO dodávání dokumentů od PO/PFO/FO
- konverze na žádost a související služby
- konverze dokumentu v listinné podobě do dokumentu obsaženého v datové zprávě nebo datovém souboru
- konverze dokumentu obsaženého v datové zprávě nebo datovém souboru do dokumentu v listinné podobě
- centrální úložiště ověřovacích doložek [www.czechpoint.cz/overovacidolozky]
- úschovna systému Czech POINT [www.czechpoint.cz/uschovna]
- zprostředkovaná identifikace
- zprostředkovaná identifikace osoby
Aby bylo možné úspěšně získat výpis nebo učinit podání, je zapotřebí s sebou přinést obvykle tyto podklady
- doklad totožnosti
- plná moc (v případě zmocněnce)
- rodný list dítěte či soudní rozhodnutí (v případě zákonného zástupce)
- doklad o oprávnění zastupovat danou organizaci (v případě statutárního orgánu právnické osoby, vedoucího orgánu veřejné moci apod.)
- peníze nebo platební kartu (na uhrazení poplatku za provedený úkon)
- dokument ke konverzi (v případě konverze dokumentů; listinný či elektronický uložený na CD/DVD či v Úschovně)
• Aktuální dostupnost služeb Czech POINT v závislosti na aktuální funkčnosti služeb cílových rejstříků státní správy •